Intervju Božo Skoko - Događanja - Udruga Nikola Tesla | Genij za budućnost

Idi na sadržaj

Glavni meni:

Intervju Božo Skoko

Objavio Dragica u Događanja · 16/4/2010 09:42:00
 - Tesla kao brend ima sjajnu priču i univerzalnu poruku. Zahvaljujući njegovim nastojanjima i izumima, benefite je osjetio cijeli svijet. 
S druge strane, on simbolizira san o uspjehu čovjeka iz daleke male zemlje u moćnoj i velikoj Americi. Također je bio žrtva pohlepe, zarade i težnje za slavom svojih suparnika što ga čini idealistom predanom znanosti i dobrobiti svijeta. Na koncu uz njega kao osobu veže se mističnost. Mistični su njegovi izumi i znanstveni pokušaji, a puno je toga je ostalo nerazjašnjeno i uz njegov privatni život. Sve to čini preduvjete za sjajan svjetski brend! – objašnjava dr. sc. Božo Skoko, docent na Fakultetu političkih znanosti i vodeći stručnjak u odnosima s javnošću te autor knjiga „Država kao brend – Upravljanje nacionalnim identitetom“ i „Hrvatska – identitet, image, promocija“. Za Udrugu otkriva je li Nikola Tesla hrvatski nacionalni velikan i je li kao takav prepoznat u hrvatskoj i svjetskoj javnosti.

Nacionalni velikani - promotori država
Kad govorimo o državi kao brendu, onda razmišljamo o podbrendovima koji mogu simbolizirati tu državu. To mogu biti nacionalni simboli, prepoznatljive građevine, prirodne ljepote, ali isto tako, pa čak i u najvećoj mjeri, to mogu biti osobe odnosno nacionalni velikani, koji na poseban način prezentiraju svoju državu i po njima ih prepoznaju diljem svijeta odnosno u međunarodnoj javnosti. Tako Britance prepoznajemo po Churchillu, Ruse po Staljinu, Nijemce po Goetheu, Austrijance po Mozartu, Talijane po Danteu.

U Hrvatskoj nedefinirani nacionalni identitet
U Hrvatskoj imamo problem prilično nedefiniranog nacionalnog identiteta i nedefiniranog branda države, a s druge strane imamo toliko toga, počevši od prirodnih ljepota, kulturnih posebnosti do nacionalnih velikana. Međutim, čini mi se da od silnih mogućnosti ne možemo postići konsenzus oko toga što bi to bilo najposebnije što bismo mogli predstaviti svijetu. Kod brendiranja ne možemo paralelno prezentirati deset stvari, deset velikana, deset nacionalnih simbola. Moramo se odlučiti što je to što najbolje simbolizira državu i što je to što bi moglo najbolje ispričati priču o našoj naciji i državi.
Kad govorimo o nacionalnim velikanima glavni je problem što nemamo konsenzus oko toga koji bi to nacionalni velikani najbolje prezentirali Hrvatsku u svijetu. Pogledamo li istraživanja javnog mnijenja u proteklih deset godina, onda se pojavljuju različita imena od Tita i Tuđmana do Tesle, Ruđera Boškovića, Marka Marulića, Ivane Brlić Mažuranić, Krleže...

Nikola Tesla – hrvatski brand
Zanimljivo je da se u svim tim istraživanjima, bez obzira na metodologiju i uzorak, Nikola Tesla pojavljuje kao konstanta. Znači oko Tesle postoji konsenzus i on se definitivno ubraja među tri najprepoznatljivija velikana naše države. Međutim, kod Tesle je problem što ga se ne veže dovoljno uz Hrvatsku. Primjerice, Amerikancima je poznato ime Nikola Tesla, ali im je njegovo podrijetlo nepoznanica i treba ga tek otkriti. S druge strane imamo problem i što ga istodobno „svojataju“ i Hrvatska i Srbija. Međutim, to nužno ne mora biti problem, već tu činjenicu možemo pretvoriti u prednost.

Hrvatska priča o Tesli
Jedan mladi kolega koji studira u Švedskoj ispričao mi je zanimljivu anegdotu vezanu uz Teslu. Na kraju poslijediplomskog studija, polaznici koji dolaze iz svih krajeva svijeta trebali su prezentirati svoju zemlju. Dogodilo se to da su kolege iz Srbije imali prezentaciju prije Hrvatske te su istaknuli da je njihov najveći nacionalni velikan Nikola Tesla. Došao je red i na kolege iz Hrvatske koji su rekli isto. Zbunjeni kolege iz drugih zemalja pitali su se tko tu koga mulja. Kad su im otkrili pozadinu, shvatili su da je to sjajna priča. Da je rođen u Hrvatskoj, ali je srpskog podrijetla i da je čovjek koji je cijenio podjednako i svoju naciju, i domovinu, odnosno zemlju u kojoj je rođen. Tesla je čovjek koji povezuje Hrvatsku, Srbiju i SAD te čovjek koji je obogatio sve tri nacije a opet nitko ga ne može svojatati jer je bio kozmopolita. Činjenica je da Hrvatska pritom ima najviše mogućnosti za „eksploataciju“ njegova lika i djela. Naime, rođen je u Hrvatskoj. Ovdje je obnovljena njegova rodna kuća. Znamo da je se uvijek rado vraćao u Hrvatsku. Na koncu, znamo da je Skupštini grada Zagreba ponudio elektrifikaciju Zagreba u znak zahvalnosti... Prema tome, Hrvatska ima sjajnu priču koju može pričati o Nikoli Tesli.

Velikan koji pobuđuje emocije
Međutim, mislim da je učinjeno premalo. Da bismo nametnuli nekoga kao svog nacionalnog velikana i svog predstavnika po kojem ćemo biti prepoznatljiviji u svijetu, onda moramo učiniti puno više. Pogledajmo što su radili Nijemci s Goetheom ili Austrijanci s Mozartom. Naravno da svakom velikanu moramo pristupiti drukčije, ali ponavljam, Tesla kao brend ima sjajnu priču i univerzalnu poruku. Zahvaljujući njegovim nastojanjima i izumima, benefite je osjetio cijeli svijet. S druge strane, on simbolizira san o uspjehu čovjeka iz daleke male zemlje u moćnoj i velikoj Americi. Također je bio žrtva pohlepe, zarade i težnje za slavom svojih suparnika, što ga čini idealistom predanom znanosti i dobrobiti svijeta. Na koncu uz njega kao osobu veže se mističnost. Mistični su njegovi izumi i znanstveni pokušaji, a puno je toga je ostalo nerazjašnjeno i uz njegov privatni život. Sve to čini preduvjete za sjajan svjetski brend! Ljudi vole velikane koji pobuđuju emocije, koji imaju priču. U tim pričama uvijek postoji dobra i loša strana, dobri i loši dečki, a Tesla je bio dobar dečko kojeg su drugi zlorabili i otimali mu ideje. Kad bi se ta priča kvalitetno ispričala, ona bi zaintrigirala globalnu javnost i Hrvatsku pozicionirala kao zemlju ideja i inovativnosti, zemlju mudrih, upornih i svestranih ljudi.

Rad Udruge hvalevrijedan
Nekoliko je činjenica o kojima moramo voditi računa. Vaša udruga i inicijativa koju radite je hvalevrijedna, zato što senzibilizirate javnost, a s druge strane stvarate platformu na koju se može uključiti turistička i svekolika druga promocija. Problem je u Hrvatskoj što ne postoji jedinstvena institucija kao na zapadu koja bi obuhvatila sve aspekte promocije. Kod nas Hrvatska turistička zajednica odradi svoje, Hrvatska gospodarska komora svoje, Ministarstvo kulture svoje. Bojim se da tu nema jasne koordinacije. Ako govorimo o pozicioniranju Tesle na mjesto koje je zaslužio, onda definitivno treba postojati konsenzus na državnoj razini. Državne se institucije trebaju organizirati strateški da osobu koju izaberu kao nacionalnog velikana, pozicioniraju kvalitetno i dobro.  Do tada moguće je kroz sve ove institucije promovirati Teslu i pozicionirati ga kao dio globalčnog hrvatskog brenda. Zašto ne bi postojali festivali inovativnosti posvećeni Tesli, muzeji, novi filmovi... Zašto Smiljan ne bi bio bolje uvršten među atraktivne turističke rute. Zašto se s Teslom ne bi ponosili na svjetskim izložbama? Uistinu možemo ispričati veliku priču o Hrvatskoj, govoreći o Nikoli Tesli.


Natrag na sadržaj | Natrag na glavni meni