U već tradicionalnoj manifestaciji Dani Tesle Tehničkog muzeja sudjelovala je Udruga Nikola Tesla – Genij za budućnost. Predstavili smo svoje projekte i službeno najavili otvorenje natječaja za ovogodišnju dodjelu godišnje nagrade. Našu udrugu je predstavila gospođa Dragica Mihajlović pri čemu je najavila predavača te večeri, a ujedno i našeg počasnog člana, dr. sc. Božu Skoku, sveučilišnog profesora na Fakultetu političkih znanosti. Tema njegova predavanja bila je Velikani Hrvatske. Pred punom dvoranom u Tehničkom muzeju Božo Skoko je oduševio prisutne s prezentacijom svojeg istraživanja koji su najpoznatiji Hrvatski velikani. Ne treba nas čuditi podatak da je tu titulu u uvjerljivoj prednosti dobio Nikola Tesla čime je šira hrvatska javnost pokazala da je Tesla osobit čovjek i velik znanstvenik te kao takav trebao bi biti zaštitni znak Hrvatske i brend kojim ćemo se prezentirati u EU i svijetu.
Predavanje o Nikoli Tesli
U sklopu tradicionalnih Dana Nikole Tesle, u prepunoj kino dvorani Tehničkog muzeja u Zagrebu, u srijedu 1. veljače predavanje je održao dr.sc. Božo Skoko na temu Nikola Tesla kao hrvatski velikan. Skoko je prezentirao niz recentnih istraživanja o percepciji Tesle u hrvatskoj javnosti te pokušao odgovoriti na pitanje kako Tesla može postati još jači hrvatski brend.
Skoko je podsjetio kako u Hrvatskoj, nažalost, nema konsenzusa oko toga koji bi to „sinovi“ ove zemlje najbolje prezentirali Hrvatsku u svijetu. Pogledamo li različita istraživanja u proteklih deset godina, onda vidimo različita imena - od Josipa Broza Tita i Franje Tuđmana do Nikole Tesle, Ruđera Boškovića, Marka Marulića, Ivane Brlić Mažuranić, kardinala Alozija Stepinca, Miroslava Krleže... Međutim, ipak je zanimljivo da se u svim tim istraživanjima, bez obzira na metodologiju i uzorak, Nikola Tesla pojavljuje kao konstanta. Znači oko Tesle postoji priličan konsenzus i on se definitivno ubraja među tri najprepoznatljivija velikana naše države. Međutim, kod Tesle je problem što ga se ne veže dovoljno uz Hrvatsku. Primjerice, Amerikancima je poznato ime Nikola Tesla, ali im je njegovo podrijetlo nepoznanica i treba ga tek otkriti. S druge strane imamo problem i što ga istodobno „svojataju“ i Hrvatska i Srbija pa to u međunarodnoj javnosti stvara zabune. – zaključio je Skoko, dodajući kako pitanje – je li Tesla više hrvatski ili srpski velikan postaje bespredmetno, jer iskustva nas uče da od pojedinog velikana najviše ima koristi ona zemlja, koja ga na najbolji način brendira i koja ga u globalnoj javnosti najkreativnije veže uz sebe. U ovom slučaju, to nisu ni Hrvatska, ni Srbija već SAD.
„Tako je postao čovjek koji povezuje Hrvatsku, Srbiju i SAD, obogativši sve tri nacije a opet nitko ga ne može isključivo svojatati jer je bio kozmopolita. Činjenica je da Hrvatska pritom ima najviše mogućnosti za „eksploataciju“ njegova lika i djela, jer je ipak rođen u Hrvatskoj. Ovdje je njegova obnovljena rodna kuća. Znamo da se uvijek rado vraćao u Hrvatsku. Na koncu, znamo da je Skupštini grada Zagreba ponudio elektrifikaciju hrvatske metropole, prije nego li je ijedan europski grad bio osvijetljen... Doduše, problem je bio u političarima bez vizije, koji su tu velikodušnu gestu uljudno odbili. Prema tome, Hrvatska ima sjajnu priču koju može ispričati svijetu o Nikoli Tesli a time i o sebi. Međutim, po tom pitanju učinjeno je premalo. Pogledajmo što su učinili Nijemci kako bi cijelom svijetu predstavili Goethea ili Austrijanci Mozarta! Naravno da svakom velikanu moramo pristupiti drukčije, ali Tesla kao brend ima sjajnu priču i univerzalnu poruku.“ – rekao je tom prigodom Skoko.
Zahvaljujući njegovim nastojanjima i izumima, benefite je osjetio cijeli svijet. S druge strane, on simbolizira san o uspjehu čovjeka iz daleke male zemlje u moćnoj i velikoj Americi. Također je bio žrtva pohlepe, zarade i težnje za slavom svojih suparnika, što ga čini idealistom predanom znanosti i dobrobiti svijeta. Na koncu uz njega kao osobu veže se mističnost. Mistični su njegovi izumi i znanstveni pokušaji, a puno je toga je ostalo nerazjašnjeno i uz njegov privatni život. Sve to čini preduvjete za sjajnu priču a time i svjetski brend!
„Ljudi vole velikane koji pobuđuju emocije i imaju zanimljivu priču. U tim pričama uvijek postoji dobra i loša strana, pojavljuju se dobri i loši dečki. Znamo da je Tesla bio dobar dečko kojeg su drugi zlorabili i otimali mu ideje. Kad bi se ta priča kvalitetno ispričala – kroz filmove, festivale, proizvode, manifestacije, muzeje, turističke atrakcije... - i kad bi se uz nju jasno pozicionirala Hrvatska, kao zemlja u kojoj je rođen taj genije, ona bi zaintrigirala globalnu javnost i Hrvatsku pozicionirala kao zemlju ideja i inovativnosti, zemlju mudrih, upornih i svestranih ljudi. Ovako, bez jasne vizije i ulaganja, Hrvatska će ostati faktografska činjenica koja se vezuje uz Teslu, a njegov brend dobro će unovčiti netko drugi.“ – zaključio je Skoko.